Zpravodajství

Co takhle Potterovské léto ve znamení famfrpálu?

 Další aktuality    Pavla Pražáková    24. července 2016  

Vybavíte si skvělé popisy famfrpálových utkání z knížek o kouzelnících z Bradavic? Víte, že něco podobného můžete zažít i vy? Sice ne ve vzduchu na košťatech, ale i přes to zábavně, třeba díky zlatonce, která nebude řízena jen kouzly, ale přímo inteligencí a intuicí trenéra ve žlutém triku… Trenér Honza Koutník z přípravky při Spartaku Praha 4 pro vás připravil základní manuál, jak si hru plnou napětí a zvratů můžete zahrát.

„Naše modifikace famfrpálu vychází z pravidel americké famfrpálové federace. My jsme navíc počítali s nutnou úpravou pro děti,“ upozorňuje na úvod Honza Koutník. Z pravidel pak vybral následující informace, které by vám měly pomoci se ve hře základně zorientovat. Na webu navíc můžete najít celou řadu dalších upřesnění a hru si pak modifikovat dle svých vlastních potřeb. Zmíněná pravidla si případně dohledetete ZDE.
 
Počítejte, že budete potřebovat molitanové míče, které zastoupí camrály a potlouky. Zlatonka je v našem podání vtipně převtělena do trenéra.
 
Základní pravidla pro famfrpál:
Cílem hry je získat co nejvíce bodů (gól= 10 bodů, chycení zlatonky= 30bodů). Tým s více body vyhrává
 
Hrají dva týmy proti sobě. V každém týmu jsou následující pozice:
1 BRANKÁŘ- chrání své 3 obruče, rozehrává „camrál“ (jeden, ideálně červený molitanový míč)
3- 4 ÚTOČNÍCI- přihrávají si „camrálem“ a snaží se vstřelit gól prohozením jedné ze soupeřových obručí, pokud nejsou v držení míče, snaží se ho dovoleným způsobem dostat 
2 VYBÍJEČI- přihrávají si „potlouky“ (dva menší molitanové míče, barevně odlišné od camrálu) a vybíjejí protihráče, pokud nejsou v držení potlouku snaží se jej dovoleným způsobem získat
1 CHYTAČ- chytá „zlatonku“ (neutrální hráč s ocáskem za pasem)
 
Herní pole
- ideálně travnatá plocha menšího fotbalového hřiště (cca 40x25, max. 50x30metrů pro vyspělé hráče)
- na základních čarách jsou připevněny 3 obruče nebo kruhy (průměr 50-70 cm) přibližně ve výšce hlavy- připevňujeme na síť fotbalové branky; zavěšujeme na břevno na dva provázky; na zatlučené tyče
- obruče jsou od sebe vzdáleny alespoň tak, aby průměrný hráč nedosáhl rozpětím svých rukou do středu dvou obručí zároveň (tedy cca 1,2-1,8 m)
- postranní čáry nejsou nutné – nehrajeme na „out“
 
Herní čas
- pro náročnost hry (stále a intenzivní zapojení všech hráčů) doporučujeme max. 15 minut
- při chycení zlatonky před koncem herního času, končí zápas předčasně
 
Pravidla pro hru s míči (camrál a potlouky):
- camrálem i potlouky si útočníci či vybíječi přihrávají rukama
- s míčem se nesmí běhat (jako při fresbee) - hráč, který je v držení míče musí ukončit svůj pohyb a do tří vteřin odhodit míč
- pokud hráč drží míč příliš dlouho, na pokyn rozhodčího míč ztrácí ve prospěch soupeře – soupeř rozehrává na místě ztráty
- hra je bezkontaktní - tedy míč lze získat pouze chybou soupeře (držení míče, zachycení přihrávky, sebrání volného míče na zemi)
- je zakázáno vytrhávání míče z rukou soupeře, držení rukou či jiné části těla soupeře, pokud je v držení míče
- pokud útočník vstřelí gól (prohození míče obručí), získá pro svůj tým 10 bodů a rozehrává soupeřův brankář
- pokud vybíječ trefí soupeře potloukem do jakékoliv části těla, musí vybitý soupeř okamžitě ukončit svou činnost (pokud drží camrál či druhý potlouk, položí míč na zem) a je dočasně vyřazen ze hry
- hráč trefený potloukem se smí do hry vrátit poté, co se dotkne jedné ze svých obručí – dokud tak neučiní, nesmí se jakkoliv zapojovat do hry
- pokud camrál překročí základní čáru, vždy rozehrává tým, jehož čáru překročil
 
Chytači a zlatonka aneb zahrajte si na Potterově postu
- chytači jsou do hry vpuštěni nejdříve v 1/3, nejpozději v ½ herního času (tedy cca po 5-7 minutách)
- úkolem chytačů je najít zlatonku a následně jí vytrhnout ocásek
- vytrhnutím ocasu získá chytač 30 bodů
- vytrhnutím ocasu (chycením zlatonky) před koncem herního času končí zápas předčasně
- zlatonka je v našem podání člověk (neutrální hráč, vedoucí) ve žlutém tričku se zastrčeným ocáskem vzadu za pasem
- ihned po začátku zápasu zlatonka vybíhá z herního pole a jde se ukrýt (kdekoliv v areálu hřiště bez ohledu na herní pole)
- cílem zlatonky je nebýt chycena do konce zápasu, uniká před chytači a snaží se, aby jí nebyl vytržen ocas
 
Tipy
- je vhodné mít dva rozhodčí – jeden na camrál, jeden na potlouky
- zlatonka i chytači by měli být zdatní běžci – jakmile je zlatonka objevena, začíná nelítostný běžecký souboj, který končí obvykle lehkým kontaktním způsobem, kdy se chytač snaží vytrhnout ocásek
- zlatonka by měl být člověk zkušený – pokud ho nemohou chytači objevit, sám pak „vletí“ na hřiště ke konci času, aby dal chytačům šanci; stejně tak se „snaží“, aby k jeho chycení došlo před zraky ostatních – tedy v okolí hřiště – tím dodá náboj celému zápasu
- možnost ztížení hry je určení brankoviště – tedy prostoru před obručemi, kam útočník již nesmí – podobně jako v házené
_______________________________
 
Doplnění pravidel aneb něco o historii FAMFRPÁLU z Pottermore.com
 
„Podle oficiálního průvodce Mistrovství světa ve famfrpálu – který vydalo Mezinárodní sdružení kouzelnických famfrpálových výborů (MSKFV) a je k dostání ve všech renomovaných kouzelnických knihkupectvích... se turnaj konal každé 4 roky od roku 1473. Stejně jako spousta dalších věcí týkajících se nejvýznamnějšího kouzelnického sportu, i toto datum je některými zpochybňováno. Během 15. a 16. století totiž soutěžily pouze týmy z Evropy a až v 17. století se do soutěže zapojila také družstva z ostatních kontinentů. Pravidla famfrpálu, která popisují použití magie na hřišti i mimo něj, mají dnes 19 svazků a obsahují i takové zákazy jako „na stadionu nesmí být přítomen žádný drak, a to za žádný okolností včetně případů, kdy by měl zastávat roli týmového maskota, trenéra nebo ohřívače šálků“ a „modifikace jakékoliv části těla rozhodčího, ať už úmyslná či nechtěná, vyústí v doživotní zákaz dalších turnajů a provinilci hrozí dokonce i vězení.“ Zdroj hádek, bezpečností riziko pro všechny zúčastněné a častý cíl demonstrací a protestů, Mistrovství světa ve famfrpálu je vzrušující sportovní událost i logistická noční můra hostitelské země.“
 
Pokud nejste pilnými čtenáři Harryho Pottera a potřebujete načerpat základní informace o famfrpálu, najdete je například na WIKIPIDII