zpět na aktuality

Atletické školní přípravky a jejich atletění

Dvacet atletických školních přípravek (AŠP), které atletí v rámci projektu ATLETIKA PRO RADOST I, má za sebou první pololetí letošního školního roku. Co se děti pod vedením šikovných trenérů a trenérek naučily?

HLAVNÍ ČINNOSTÍ PŘÍPRAVEK JE NÁCVIK POHYBOVÝCH/ATLETICKÝCH DOVEDNOSTÍ A ROZVOJ POHYBOVÝCH SCHOPNOSTÍ ZEJMÉNA RYCHLOSTNÍCH A OBRATNOSTNÍCH-KOORDINAČNÍCH.
Václav Triner ze ZŠ Nejdek (Triatlet Karlovy Vary) to potvrzuje: “Každý trénink začínáme zahřátím a rozcvičkou většinou pomocí různých her. Někdy ale už i klasickým rozběháním a po rozcvičce běžeckou abecedou. Náplní našich tréninků jsou zejména různá cvičení, která rozvíjí obratnost či rychlost. Stále mezi dětmi vedou různé opičí dráhy. Překonávání překážek je vždy zdrojem zábavy a také někdy překonáváním vlastního strachu. Skvělé jsou starty i z různých poloh. Časté jsou soutěže v družstvech. V soutěžích nenápadně pěstujeme i vytrvalost, i když ta není naším hlavním cílem”.

“V tréninku se snažíme o co největší všestrannost a pestrost, věková různorodost dětí je poměrně velká a tak děti během tréninku vždy rozdělujeme do dvou skupin dle věku. Část tréninku však zůstává společná a skupiny se vždy sejdou při nějaké společné hře, rozcvičce, úvodním rozběhání, či závěrečném zklidnění”, popisuje náplň tréninku přípravky při ZŠ v Horní Bečvě (SVČ Rožnov pod Radhoštěm) trenér Lukáš Pisárik.

“U nás se soustředíme na základy atletiky: správné rozcvičení, starty, štafetové předávky a také zkoušíme s dětmi skákat do výšky. Hodně používáme pomůcky, které jsme obdrželi”, napsal Oldřich Pražák ze ZŠ Komenského v Břeclavi (TJ Lokomotiva Břeclav)

KROMĚ ATLETICKÝCH DOVEDNOSTÍ SE V AŠP ROZVÍJEJÍ  I DOVEDNOSTI DALŠÍ. Naděžda Mokrá ze ZŠ Bohdalice (AHA Vyškov) to potvrzuje: “Snažíme se, aby veškeré činnosti byly pestré, různorodé. Děláme i gymnastická cvičení na koberci, přeskoky, kruhy, šplh či míčové hry”.

NĚKTERÉ PŘÍPRAVKY SE ZÚČASTNILY I ZÁVODŮ V RÁMCI SVÉHO KRAJE. “Děti závodily na přespolních bězích a v lednu se zúčastnily halového mistrovství našeho kraje, kde sbíraly cenné kovy”, napsala Michaela Bačová ze ZŠ Krušnohorská (SC Start Karlovy Vary).

“Celý podzim děti poctivě závodily v rámci atletického oddílu Líbeznice a pomohly k zisku zlaté medaile v krajském přeboru přípravek. V říjnu následovaly oddílové závody, kdy si v čtyřboji mnozí z mladých atletů a atletek překonali svá osobní maxima a radovali se se zisku medailí a diplomů. V listopadu na nás čekalo soustředění a závod v přespolním běhu”, napsaly nám trenérky z pražské školy U Parkánu, která spolupracuje s oddílem Atletika Líbeznice.

“Někteří naši běžci si vyzkoušeli i dva závody v orientačním běhu a rozhodně se v těžké konkurenci neztratili”, potvrdila Helena Hanusová ze ZŠ Nám. Svornosti v Brně (JAC Brno).

NA NĚKTERÝCH MÍSTECH JE SPOJENÍ ŠKOLA-ODDÍL VELMI ÚZKÉ A VĚTŠINA DĚTÍ TAM DOCHÁZÍ NA TRÉNINKY. To potvrdila i Jana Lágnerová Balová z ASK Dipoli Černošice. “První pololetí máme úspěšně za sebou a je třeba říct, že zájem ze strany rodičů o tréninky stále stoupá. V této chvíli má přípravka více jak 350 dětí a tento počet stále narůstá. Jsme velmi rádi, že se tréninky dětem líbí, což je znát i na počtu dětí na doplňkových trénincích o víkendech a zájmu o soustředění”.

JINDE CESTU HLEDAJÍ A MY VĚŘÍMĚ, ŽE NALEZNOU. “Musím konstatovat, že pro většinu z nich je zatím atletika pouze odpolední zájmová činnost při škole, nikdo zatím neprojevil zájem navštěvovat tréninky přímo v TJ Blatná”, napsala Jaroslava Mlsová ze ZŠ Kasejovice.

I KDYŽ ZIMA BYLA MÍRNÁ, VĚTŠINA PŘÍPRAVEK JI STRÁVILA V TĚLOCVIČNÁCH A TĚŠÍ SE NA VENKOVNÍ ATLETĚNÍ.
“Už teď se těšíme, až zase vyběhneme ven a “nadechneme” se čerstvého vzduchu a také, až “oběhneme” nějaké atletické závody a vyzkoušíme, co jsme se naučili a v čem jsme se zlepšili, píše Michaela Kociánova ze ZŠ Šrámkova (TJ Sokol Opava).

MY JSME MOC RÁDI, ŽE DĚTI ATLETIKA BAVÍ, COŽ NÁM TRENÉŘI POTVRZUJÍ.
“Děti docházejí do atletiky stále v dobrém počtu, což svědčí o jejich radosti z pohybu a zapálení, které se v nich snažíme probudit, případně prohloubit. To je také naším hlavním cílem, naučit děti mít rád pohyb, aby získaly dobrý vklad do života a obecně řečeno zvyšovat tak pohybovou gramotnost naší mládeže”, píše trenér Lukáš Pisárik.

“Sport se pro děti stává druhem zábavy a relaxace, což je naším prvotním cílem”, potvrzuje Michaela Vanišová ze ZŠ a DD Přestavlky při TJ Chyšky.

“Domníváme se, že děti mají atletiku rádi a věříme, že u ní někteří zůstanou”, za ZŠ Týnec nad Labem (TJ Sokol Kolín-atletika) napsala Jana Baláková.

Zatím se nám daří plnit hlavní cíl naší skupiny. A tím je chuť se hýbat a těšit se na další trénink a ten absolvovat s nadšením a plným nasazením”, napsal Václav Triner.

Jana Pelikánová ze ZŠ Vyžlovka (SK Babice) nám potvrdila to, co opravdu rádi slyšíme, že se u nich hlavně snaží naplňovat heslo Atletiky pro děti:
BĚHEJ, SKÁKEJ, HÁZEJ RÁD, ATLETEM SE MŮŽEŠ STÁT…

Generální partner projektu Pohybová gramotnost

Officiální partneři

Projekt vznikl za podpory